Hvorfor elsker vi glas?
Efterhånden har min kærlighed til porcelæn og glas en lang historie bag sig. Jeg har brugt størstedelen af mit voksenliv på at beskæftige mig med netop disse ting, og det giver sig også til kende i min lille forretning i Store Kongensgade.
Min fascination af særligt drikkeglas er faktisk ikke en sjældenhed. Vi er nemlig rigtig mange, der elsker glas. Men hvordan kan dét egentlig være? Hvad er det, der gør, at materialet har en fascinationskraft, som kan få selv det mindst materialistisk orienterede menneske til at bruge mange penge på et glas til snaps, vand eller vin?
Vi elsker glas, fordi vi som mennesker er tiltrukket af smukke ting. Hvad end der er tale om et maleri, et idyllisk landskab, en karaffel eller noget fjerde, kan vi til tider nærmest føle os fysisk bevægede af at betragte noget, der er smukt. Dette forklarer også, hvorfor du har svært ved at holde fingrene for dig selv, når du besøger en forretning som min. På det seneste har forskere udført en række hjernescanninger, som har påvist, at synet af noget attraktivt trigger et instinkt i mennesket, som får os til at række ud og røre ved dét, vi finder tiltalende. Ofte når vi ikke engang at tænke over det, før objektet er i vores hånd.
Ligeledes er nyere undersøgelser begyndt at pege på, at visse farver i løbet af et split sekund kan fremprovokere meget konkrete følelser hos beskueren. Betragter du et grønt objekt, vil du for eksempel kunne opleve et pludseligt skud af både kreativitet og motivation. Grøn er én af de mest behagelige farver. Måske derfor er grønne glas blandt de mest populære samleobjekter.
Smukke ting har evnen til at gøre os glade. Også selvom vi ikke altid er opmærksomme på det. Rigtig mange af os er i besiddelse af mindst ét helt specielt drikkeglas. De fineste af dem kombinerer på smukkeste vis funktionalitet og æstetik – og derfor er den udbredte kærlighed til glas ikke svær at forstå.
Min fascination af særligt drikkeglas er faktisk ikke en sjældenhed. Vi er nemlig rigtig mange, der elsker glas. Men hvordan kan dét egentlig være? Hvad er det, der gør, at materialet har en fascinationskraft, som kan få selv det mindst materialistisk orienterede menneske til at bruge mange penge på et glas til snaps, vand eller vin?
Vi elsker glas, fordi vi som mennesker er tiltrukket af smukke ting. Hvad end der er tale om et maleri, et idyllisk landskab, en karaffel eller noget fjerde, kan vi til tider nærmest føle os fysisk bevægede af at betragte noget, der er smukt. Dette forklarer også, hvorfor du har svært ved at holde fingrene for dig selv, når du besøger en forretning som min. På det seneste har forskere udført en række hjernescanninger, som har påvist, at synet af noget attraktivt trigger et instinkt i mennesket, som får os til at række ud og røre ved dét, vi finder tiltalende. Ofte når vi ikke engang at tænke over det, før objektet er i vores hånd.
Ligeledes er nyere undersøgelser begyndt at pege på, at visse farver i løbet af et split sekund kan fremprovokere meget konkrete følelser hos beskueren. Betragter du et grønt objekt, vil du for eksempel kunne opleve et pludseligt skud af både kreativitet og motivation. Grøn er én af de mest behagelige farver. Måske derfor er grønne glas blandt de mest populære samleobjekter.
Smukke ting har evnen til at gøre os glade. Også selvom vi ikke altid er opmærksomme på det. Rigtig mange af os er i besiddelse af mindst ét helt specielt drikkeglas. De fineste af dem kombinerer på smukkeste vis funktionalitet og æstetik – og derfor er den udbredte kærlighed til glas ikke svær at forstå.