Handelsbetingelser
INDLEDNING
1.1 Generelle oplysninger
Disse handelsbetingelser (”Betingelserne”) gælder, når du handler med os på vores på vores hjemmeside www.harstedantik.dk (”Hjemmesiden”).
Betingelserne gælder for alle, uanset om du er forbruger, offentlig og privat institution eller erhvervsdrivende. Dog er der enkelte vilkår, der alene gælder for forbrugere, hvilket vil fremgå af teksten.
Betingelserne er givet til dig i forbindelse med fjernsalg. De er stillet til rådighed via et link til Hjemmesiden, hvor Betingelserne fremgår i en pdf-fil. Du har afkrydset et felt om, at du læst og accepterer Betingelserne.
1.2 Vi er
Vores juridiske navn er Harsted Antik
Vores CVR-nr. er 38013122
Vi er etableret på Store Kongensgade 94, kl.,
1264 København K,
Vores e-mailadresse er info@harstedantik.dk,
Vores telefonnummer er (+45) 4035 5485
Vores telefontider fremgår på Hjemmesiden.
BESKRIVELSE AF VORES VARER
2.1 VARERNES væsentligste egenskaber
2.1.1 Der er tale om brugte varer med patina i større eller mindre grad. Det er ikke muligt at beskrive enhver genstand ned til mindste detalje og vi benytter derfor en række standardformuleringer, der altid skal læses i forhold til hvornår varen er produceret. Fx vil varer fra 1700-tallet bære et større naturligt brugsspor end varer fra 1950’erne. Varen fra 1700-tallet kan derfor stadig beskrives som “Perfekt stand”, selvom der er mere slitage/patina end varen fra 1950´erne.
Standardformulering |
Betydning |
”Perfekt stand”/”Perfekt stand uden fejl” |
Varen er uden skader opstået ved uhensigtsmæssig brug af varen. Der kan være skår, revner, misfarvning, ridser og glaspest (ikke udtømmende opremsning). Varen kan stadig have mindre brugsspor opstået ved almindelig brug af varen. |
Ingen nærmere beskrivelse/Forventelige brugsspor”/”Naturlige brugsspor” |
Varer bærer præg af at være brugt. Det kan være mindre overflademærker og ridser, ridser underneden på drikkeglas, mærker i vaser og glasurmærker på porcelæn (ikke udtømmende opremsning). Varen vil ikke have skår eller regner opstået ved uhensigtsmæssig brug af varen. Herudover må varen forventes at være med de egenskaber, der er beskrevet under ”perfekt stand”. |
Varer der beskrives med fejl eller mangler i tekst, og/eller vises på billeder. |
Ud over de beskrevne og/eller synlige fejl eller mangler må varen forventes at være med ”forventelige brugsspor”. |
2.1.2 Vores smykker er kendetegnet ved at være vintagesmykker, hvor mængden af farlige metaller, herunder nikkel, bly, cadmium og kviksølv ikke kendes. Smykkerne bør derfor ikke bæres direkte på huden i længere tid ad gangen og allergikere opfordres til ikke at bære vores smykker.
2.2 Hvis vi handler på vegne af en anden person, vil det tydeligt fremgå af beskrivelsen. Er der tale om en erhvervsdrivende, vil dennes identitet og den adresse, hvor de er etableret samt har forretningssted, også fremgå.
PRISER OG BETALING
3.1 Priser
Priser på de enkelte produkter fremgår på Hjemmesiden. Alle priser er angivet i danske kroner. Priser er angivet inklusive brugtmoms.
3.2 Levering
Du skal betale fragt for levering af varen medmindre andet er tydeligt oplyst. Omkostninger til levering afhænger af, hvilken vare og hvortil du ønsker varen leveret. Ved levering af møbler og lysekroner, vil prisen være angivet som 0 kr. Dette skal du se bort fra, idet det er prisen, som vi har aftalt, som du skal betale.
3.3 Told og moms mv. til Færøerne, Grønland og udenfor EU
Forsendelser til Færøerne, Grønland og udenfor EU vil blive pålagt et toldgebyr på 125,00 kr. pr. ordre, som er indberegnet i den opkrævede fragtomkostning.
Du skal være opmærksom på, at yderligere omkostninger kan tilkomme. Omkostningerne afhænger af de enkelte steders regler for import, told og moms. Vi er ikke ansvarlig for, om det nationale toldvæsen opkræver dette beløb eller ej. Nogle gange opkræver toldvæsenet beløbet fra transportøren, som derefter opkræver det fra dig som modtager.
Varens fulde pris oplyses på alle relevante tolddokumenter og ethvert forsøg på manipulation afvises og kan medføre annullering af indkomne ordrer uden yderligere varsel.
3.3.1 Ordre til lande udenfor EU
Vores varer sælges efter de særlige regler for brugtmoms. Der kan derfor ikke foretages fradrag for moms ved eksport, da momsbeløbet er indlejret i varens salgspris.
3.4 Betaling
Vi benytter QuickPay til at varetage vores betalinger med kort. Du kan betale med følgende betalingsmidler:
Kontant i forretningen under 15.000 kr., inklusive moms for den samlede handel, jf. § 5 i hvidvaskloven
Kreditkort/dankort – VISA, mastercard og maestrocard
MobilePay - online
Ved betaling med kort hæves beløbet, når varerne sendes fra butikken. Der kan aldrig trækkes et større beløb end det, du har godkendt ved købet.
Der opkræves ikke kortgebyrer udover de aftaler, du har med din kortudbyder.
Er en vare mod forventning i restordre, vil hele ordren som udgangspunkt blive tilbageholdt, og først afsendt, når alle varer kan sendes samlet. Dette vil fremgå af fakturaen, og betaling vil først blive trukket, når varerne afsendes. Ved henvendelse vil handlen blive delt, og der bliver foretaget en splitbetaling. Restordrer leveres portofrit.
KØBSPROCESSEN
4.1 Generelt
Korrespondancen mellem dig og os vil i videst muligt omfang vil ske digitalt pr. e-mail.
Købsaftaler mellem dig og os, som består af Ordrebekræftelsen og Betingelserne, indgås på dansk. Det er dit eget ansvar at få oversat indholdet heraf til et sprog, som du kan forstå, og vi er uden ansvar for, om du forstår indholdet heraf.
4.2 Gennemførelse af bestilling
Beskrivelse, herunder oplysninger om produktets væsentligste egenskaber, prisen for produktet, fremgår på produktets side, om du tilgår ved at trykke på produktet.
Du kan vælge enten 1) at lægge produktet i indkøbskurven ved at klikke på ”Læg i indkøbskurv”, eller 2) at gennemføre købet ved at klikke på ”Køb nu”.
I indkøbskurven kan du slette produktet, hvis du ikke ønsker at købe det.
Fra indkøbskurven kan du også gennemføre købet ved at at klikke på ”Gå til betaling.”
Når du klikker på ”Gå til betaling”/”Køb nu”, bliver du først anmodet om at udfylde kontaktoplysninger ved enten at skrive 1) din mailadresse eller 2) dit mobilnummer. Samtidig kan du krydse af, hvis du ønsker at modtage nyheder og tilbud på mail (kræver at du har udfyldt kontaktoplysninger med din mailadresse).
Herefter skal du udfylde afleveringsmetode, hvor du først skal krydse af, om du ønsker at vi afsender produktet til dig, eller om du afhenter varen i vores fysiske butik. Ønsker du, at vi afsender produktet til dig, skal du udfylde oplysninger til den adresse, hvor du ønsker produktet leveret. Du kan afkrydse, hvis du ønsker, at vi skal gemme dine leveringsoplysninger.
Har du valgt, at vi skal afsende til dig, vil de mulige leveringsmetoder blive vist. Systemet vælger automatisk den første på listen, så ønsker du en anden leveringsform eller fragtmand, skal du huske at klikke på den mulighed, som du er relevant for dig. Ved levering af møbler og lysekroner, vil prisen være angivet som 0 kr. Dette skal du se bort fra, idet det er prisen, som vi har aftalt, som du skal betale.
Du skal vælge hvilken betalingsmetode, du ønsker at anvende. Du kan vælge mellem ”Quickpay” (VISA, VISA Electron, Mastercard, Dankort eller Mobilepay) eller Mobilepay.
Du skal også udfylde dine faktureringsoplysninger, hvis den er forskellig fra din leveringsoplysninger. Du gør dette ved at afkrydse ud for ”Brug en anden faktureringsadresse”, hvorefter du har mulighed for at udfylde faktureringsoplysninger.
Inden du trykker på ”Betal nu” skal du kontrollere, at fakturaoversigten stemmer overens med det, du ønsker at bestille, samt de valg du har fortaget for levering og faktura.
Hvis produkterne ikke stemmer overens med det, du ønsker at bestille, skal du klikke på ikonet med en indkøbskurv øverst på siden, hvorefter du kan slette det/de produkt(-er), du ikke ønsker at købe, ved at trykke på ”Fjern” til højre for produktet. Når produktlisten stemmer overens med det, du ønsker at bestille, skal du klikke på ”Gå til betaling”, hvorefter du kommer tilbage til siden, hvor du har indtastet bl.a. dine kontaktoplysninger. Er der andre oplysninger, der ikke stemmer overens med det ønskede, skal du ændre disse, forinden du går videre.
Du skal desuden afkrydset et felt om, at du læst og accepterer vores handelsbetingelser. Betingelserne er stillet dig til rådighed via et link til Hjemmesiden, hvor Betingelserne fremgår i en pdf-fil.
Når du er klar til at betale, skal du klikke på ”Betal nu”.
Der bliver nu vist en betalingsside. Her fremgår det, at der er tale om en betalingsforpligtelse. På betalingsiden skal du indtaste dine kortoplysninger, hvis du ønsker at betale med kort, og ellers skal du klikke på ikonet ”MobilePay”, hvis det er Mobilepay, der er din valgte betalingsmetode. Vælger du MobilePay skal du vælge landkode og indtaste dit telefonnummer. Du kan afkrydse, hvis du ønsker, at vi skal gemme dit telefonnummer. (Vi registrerer som udgangspunkt ikke kort- eller kontooplysninger. Disse oplysninger behandles af det selskab, der varetager vores betalingsløsning. Selskabet er selvstændigt dataansvarlig for disse oplysninger). Personoplysninger behandles i henhold til vores privatlivspolitik, hvilken der er linket til fra betalingssiden.
Du skal desuden afkrydset et felt om, at du læst og accepterer vores persondatapolitik. Politikken er stillet dig til rådighed via et link til Hjemmesiden, hvor politikken fremgår.
Når du har godkendt ordren, betalt eller gennemført reservationen, vil du automatisk blive omstillet til en bekræftelsesside, og samtidig få tilsendt en bekræftelse med en vedhæftet pdf-fil med Betingelserne til den af dig oplyste e-mailadresse.
Modtager du ikke en mail, så bedes du tjekke om ordrebekræftelsesmail er røget i dit spamfilter.
Ved afsendelse af varen vil du automatisk få tilsendt en Track & Trace-mail til den oplyste e-mailadresse.
LEVERING
5.1Generelt
5.1.1 Leveringsmetoden afhænger af, hvilket produkt du har købt.
5.1.2 Varer leveres pr. aftale til oplyst adresse. Ønsker du at vide, hvem der leverer din vare, er du velkommen til at kontakte os på vores kontaktoplysninger, som fremgår i 1.2.
5.1.3 Er der ikke tale om et forbrugerkøb, anses levering for sket, når varen er overgivet til første fragtfører, vognmand eller lignende.
5.2 Leveringstidspunkt
5.2.1 Vi bestræber os på at levere og opfylde vores del af aftalen så hurtigt som muligt. Skulle en vare mod forventning være udsolgt, bestræber vi os på hurtigst muligt at kontakte dig. Vi vil selvfølgelig altid forsøge på at finde en tilfredsstillende løsning for dig, og er dette ikke muligt, vil vi uden unødig forsinkelse tilbagebetale alle beløb, der er betalt i henhold til aftalen.
5.2.2 Hvis du ikke har modtaget din levering, bedes du kontakte os snarest muligt på vores kontaktoplysninger, som fremgår i 1.2.
Yderligere ved ordrer til Grønland, Færøerne og udlandet
5.2.2.1 Vi leverer også til Grønland, Færøerne og udlandet og gør opmærksom på, at vores leveringstider ændrer sig, når du bestiller til udlandet.
FORTRYDELSESRET
6.1 Handler du som forbruger, har du ret til at træde tilbage fra aftalen om køb uden begrundelse indenfor 14 dage. Er der ikke tale om forbrugerkøb er alle salg endelige.
Betingelser for at gøre din fortrydelsesret gældende
6.1.1 Fortrydelsesfristen udløber 14 dage efter den dag,
a) hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får varerne i fysisk besiddelse,
b) hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis,
c hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får det sidste parti eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele,
d) hvor du eller en af dig angiven tredjemand, dog ikke transportøren, får den første vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om aftaler om regelmæssig levering af varer over en bestemt periode.
6.1.2 Procedure for at gøre fortrydelsesretten gældende
For at udøve fortrydelsesretten skal du, inden fortrydelsesfristen udløber, meddele os Harsted Antik, Store Kongensgade 94, kl., 1264 København K, e-mailadresse: info@harstedantik.dk, telefonnummer(+45) 4035 5485, din beslutning om at fortryde denne aftale i en utvetydig erklæring (f.eks. ved postbesørget brev eller e-mail). Du kan benytte standardfortrydelsesformular i 6.5, men det er ikke obligatorisk.
Du returnerer varerne eller afleverer dem til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage fra den dato, hvor du har informeret os om udøvelsen af aftalens fortrydelsesret. Fristen er overholdt, hvis du returnerer varerne inden udløbet af de 14 dage. Vi opfordrer dig til at forsikre varen, hvis du sender den retur, idet du hæfter for skader på og bortkomst af varen under returlevering.
6.2 Følger af fortrydelsen
6.2.1 Hvis du udøver din fortrydelsesret i denne aftale, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger, uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet. Under alle omstændigheder pålægges du ingen former for gebyrer som følge af tilbagebetalingen.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varerne retur, eller du har fremlagt dokumentation for at have returneret varerne, alt efter hvad der er tidligst.
Du skal afholde de direkte transportudgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varernes værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varernes art, egenskaber og den måde, de fungerer på.
6.3 Standardfortrydelsesformular
(Denne formular udfyldes og returneres kun, hvis fortrydelsesretten gøres gældende)
- Til Harsted Antik, Store Kongensgade 94, kl., 1264 København K, e-mailadresse: info@harstedantik.dk,,
- Jeg/vi (*) meddeler herved, at jeg/vi (*) ønsker at gøre fortrydelsesretten gældende i forbindelse med min/vores (*) købsaftale om følgende varer (*)/levering af følgende tjenesteydelser (*)
- Bestilt den (*)/modtaget den (*)
- Forbrugerens navn (Forbrugernes navne)
- Forbrugerens adresse (Forbrugernes adresse)
- Forbrugerens underskrift (Forbrugernes underskrifter) (kun hvis formularens indhold meddeles på papir)
- Dato
(*) Det ikke relevante udstreges
Købers fordringshavermora – Manglende modtagelse eller afhentning af varen
7.1.1 Undlader du eller en af dig angiven tredjemand, (dog ikke transportøren i forbrugerkøb) (herefter i dette punkt samlet nævnt ”Jeres”) at afhente eller modtage produktet i rette tid, eller bevirker Jeres forhold i øvrigt, at produktet ikke i rette tid er blevet overgivet i Jeres besiddelse, er der tale om fordringshavermora fra din side af.
7.1.2 Som følge af din fordringshavermora kan vi vælge, om vi vil fastholde eller hæve købet efter købelovens regler. Desuden kan vi vælge at sælge produktet for din regning, samt at bortskaffe produktet, hvis salg ikke finde sted, eller er det åbenbart, at omkostningerne til et salg ikke kan dækkes af salgssummen.
7.1.2.1 Hvis vi vælger at sælge produktet for din regning.
7.1.2.1.1 I følgende tilfælde kan vi vælge at sætte produktet til salg og sælge produktet for din regning:
Opbevaring af produktet vil medføre væsentlig omkostning eller ulempe for os.
Vi har aftalt, at vi sender varen igen, og du har ikke indbetalt for yderligere forsendelsesomkostninger senest 14 kalenderdage efter, vi har aftalt, at vi sender varen igen,
Du har ikke afhentet produktet i vores butik senest 14 kalenderdage efter, at vi har aftalt dette eller, at du er blevet opfordret dertil.
Det er ikke muligt at komme i kontakt med dig, eller du besvarer ikke vores henvendelse indenfor 7 hverdage.
7.1.2.1.2 Skyldes fristoverskridelsen på de 14 kalenderdage vores forhold, forlænges fristperioden med tilsvarende antal kalenderdage, som overskridelsen kan tilskrives vores forhold.
7.1.2.1.3 Forinden vi sætter produktet til salg, vil vi så vidt muligt at give dig et varsel på mindst 7 kalenderdage til at afhente produktet i vores butik. Varslet vil blive tilsendt den e-mail, som du har oplyst ved bestilling. Alternativt pr. post til den fakturaadresse, som du har oplyst ved bestilling. Er ingen af disse adresser oplyst, og er det på andet grundlag ikke muligt at give dig et varsel eller er der tale om en gentagende fordringshavermora vedrørende samme køb, vil der ikke blive tilsendt varsel forinden produktet sættes til salg.
Vores omkostninger til et nyt salg eller bortskaffelse vil blive modregnet i dit tilgodehavende og eventuelle omkostninger herudover vil blive faktureret særskilt til dig. Du skal være opmærksom på, at vi ikke har mulighed for at returnere beløb automatisk til den konto, som du i sin tid har oplyst ved køb af produktet, hvorfor du skal oplyse konto og registreringsnummer, som vi kan anvende til eventuelle differencer i din favør. Modtager vi ikke konto og registreringsnummer, som vi kan anvende til at tilbagebetale eventuelle differencer på tilbagebetalingstidspunktet, vil vi opkræve 80 kr.+ moms i alt 100 kr. for administration mv. af beløbet pr. påbegyndt kalenderår og indtil hele beløbet kan tilbagebetales.
ANSVARS- OG ERSTATNINGSBEGRÆNSNIG
8.1 Generelt
Du accepterer, at det ikke er muligt at udvikle et online softwareprodukt, som er fejlfrit. Skulle der opstå fejl på hjemmesiden, er det vores opgave at forsøge at udbedre dette.
De til enhver tid gældende regler om erstatning og forholdsmæssigt afslag i tilfælde af mangler eller forsinkelse kan ikke påberåbes over for os, jf. dog købelovens § 80, stk.1, eller medmindre, at forsinkelsen eller manglen skyldes grov uagtsomhed fra vores side.
8.2 Produktansvar
Vi er ansvarlig for produktskader i overensstemmelse med de bestemmelser i produktansvarsloven, der ikke kan fraviges ved aftale, men fraskriver os produktansvar på ethvert andet grundlag.
8.3 Tekniske foranstaltninger/software
Vi fraskriver os ethvert ansvar for tab eller skade, som kan henføres til dit eget download af vores produkter, herunder manglende opkobling, systemnedbrud m.v. Tilsvarende gælder i forhold til dit øvrige IT-udstyr, browser, programmel m.v.
8.4 Indirekte tab og følgetab
Vi er under ingen omstændigheder ansvarlig over for dit indirekte tab eller følgeskader opstået i forbindelse med anvendelsen af det, herunder driftstab, tab af forventet profit, tab og/eller retablering af data, tab af goodwill samt andre former for følgeskade. Herunder er vi ikke ansvarlig over for dig for fejl ved din rådgivning, der skyldes fejl eller mangler.
8.5 Force majeure-, ekstraordinære og mere byrdefulde forhold
I tilfælde af usædvanlige naturbegivenheder, krig, strejker og lock-out, indførselsforbud og blokade, epidemier og/eller pandemier eller pålæg og anbefalinger fra offentlige myndigheder m.v., nedbrud af vores IT-systemer, cyberkriminalitet, it-sikkerhedsbrud, hackerangreb, cyberterrorisme, ransomware og andre brud på it-sikkerheden, der gør det væsentligt mere besværligt eller byrdefuldt at overholde aftalen forbeholder vi os retten til at aflyse arrangementet uden erstatningsansvar.
REKLAMATIONSRET, KLAGEADGANG, LOVVALG OG VÆRNETING
9.1 Reklamation
Når du handler hos os, gælder købelovens mangelsregler. Det betyder, at du som forbruger har reklamationsret i 24 måneder. Er der ikke tale om et forbrugerkøb, har der alene 1 måneds reklamationsret. Reklamationsretten for ikke-forbrugerkøb ophører i det øjeblik, du bestræber dig på at videresælge varen.
Manglen ses i forhold til varens stand ved køb, og hvordan varen er beskrevet.
Du skal reklamere inden for "rimelig tid" efter, at du har eller burde have opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen være rettidig. Handler du ikke som forbruger, skal du reklamere straks efter, at du har eller burde have opdaget fejlen.
9.2 Vores politik for klagebehandling
Hvis du vil reklamere over dit køb, skal du kontakte os på de kontaktoplysninger, der står under punkt 1.2.
Hvis du indleverer en vare til reklamation, og det viser sig, at reklamationen ikke findes berettiget, skal du betale et undersøgelsesgebyr på 750 kr. inklusive moms. Fragten er os uvedkommende og sker for din egen regning og ansvar.
9.3 Klageadgang
Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du som forbruger sende en klage til:
Center for Klageløsning
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
Du kan klage til Center for Klageløsning via Klageportalen for Nævnenes Hus.
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal.
Ved indgivelse af en klage skal du angive vores e-mailadresse, der står under punkt 1.2.
9.4 Er du ikke Forbruger, afgøres tvister efter dansk ret. Tvister, der udspringer af Betingelserne og/eller vores produkter i øvrigt, som ikke kan løses i mindelighed, skal anlægges ved byretten beliggende ved vores til enhver tid værende hjemsted.
BEHANDLING AF DINE PERSONDATA
10.1 Al indsamling, opbevaring og anden behandling af personoplysninger sker i henhold til vores Privatlivspolitik.