Kunstporcelæn og keramik udgør to sider af samme fortælling om kunsthåndværk i Danmark. Hvor keramik generelt er lavet af ler, som består af naturlige mineraler og jordpartikler, dækker betegnelsen porcelæn over kombinationen af den hvide lertype kaolin, af feldspat og af kvarts.
Trods forskelle bærer begge materialer præg af håndværkets tradition og af, hvordan kombinationen af tidens tendenser og håndværkernes kunstneriske frihed har formet historien om dansk design. Både keramik og kunstporcelæn har gennem århundreder i lige høj grad tiltrukket mennesker med en forkærlighed for det udpræget æstetiske.
Kunstporcelæn
Brugsporcelænets historie centrerer først og fremmest teknik, produktion og udbredelse som et funktionelt og dekorativt materiale, mens kunstporcelænets historie handler om porcelænets selvstændige kunstneriske værdi. Kunstporcelæn blev sideløbende med porcelænets udvikling et medie for kunstneriske udtryk, hvor kombinationen af farver, formgivning og materiale ophøjedes til kunstværker i egen ret.
Mens vores udvalg af brugsporcelæn hovedsageligt dækker spisestel, er vaser, lågvaser, lågkrukker, vægstager, skulpturer, figurer og figuriner alle rigt repræsenteret i Harsted Antiks sortiment af kunstporcelæn.
Porcelænet kommer til Europa
Porcelæn i sig selv stammer oprindeligt fra Kina, hvor det allerede for mere end tusind år siden blev fremstillet under Tang- og Songdynastierne. I de efterfølgende århundreder spredte porcelænets opskrift og teknikker sig langsomt til Europa, først gennem Silkevejen og senere via de større europæiske handelskompagnier.
Da porcelænet kom til Danmark i begyndelsen af 1700-tallet, blev det hurtigt et symbol på både luksus og håndværksmæssig finesse. Royal Copenhagens grundlæggelse i 1775 dannede grobunden for en stærk, dansk porcelænstradition, og i 1800-tallet blev det eftertragtede porcelæn som følge af industrialiseret produktion mere tilgængeligt for almene borgere. Det 20. århundrede så kunstporcelænets udvikling mod flere eksperimenter og større kunstnerisk frihed, og nutidens kunstporcelæn udfordrer fortsat grænserne mellem kunst, funktion og design.
Motiver og teknik
Den tidlige danske tradition for kunstporcelæn var som traditionen for brugsporcelæn præget af naturtro motiver af blandt andet blomster, blade og figurer hentet enten fra antik mytologi eller fra det europæiske overklasseliv. Kunstporcelæn skulle de første par århundreder helst udstråle finhed og luksus. Som traditionen forgrenede sig, blev tenera og bacca i det 20. århundrede velkendte betegnelser for henholdsvis den bløde og matte type glasuroverflade og de glasurer med dybe farver og strukturer, som du også finder på meget kunstporcelæn.
I dag er traditionen broget, og hvor nogle kunsthåndværkere fortsat arbejder i klassisk stil, hengiver andre sig til abstrakte former, utraditionelle farver og konceptuelle udtryk.
Ikoner i den danske tradition for kunstporcelæn
Markante kunstnere og designere har i århundreder sat deres præg på den danske produktion af kunstporcelæn. Thorvald Bindesbøll var med sit organiske formsprog og regelmæssige samarbejde med Royal Copenhagen og Aluminia en pionér inden for feltet. Senere var porcelænsmaler og kunstner Jeanne Grut med til at udvikle nye dekorationsteknikker og populære motiver fra plante- og dyreriget for både Bing & Grøndahl og Royal Copenhagen. Knud Kyhns arbejde i første halvdel af det 20. århundrede kendes særligt for en lang række stilrene figurer og vaser, mens skulptøren Niels Thøgersen blandt porcelænskendere stadig er elsket og anerkendt for de livagtige figurer, som hans samarbejde med Bing & Grøndahl førte med sig.
Keramik
Mens porcelæn forbindes med finesse, har keramikken altid haft en tættere tilknytning til det jordnære og håndlavede. Hos Harsted Antik har vi et smukt udvalg af kunstkeramik, herunder kander, figurer, skulpturer, vaser, stager og flaconer fra navne som L. Hjorth og Lillemor Clement. Fælles for al vores keramik er, at det fortæller historien om en ældgammel tradition, der længe har omfattet adskillige brændinger, teknikker og udtryk.
Det ældgamle håndværk
Keramikkens historie strækker sig mere end 10.000 år tilbage i tiden, og dermed er keramikken én af menneskehedens ældste håndværksformer. De tidligste keramiske genstande er fundet i Kina, Japan og Mellemøsten, og i oldtidens Mesopotamien, Egypten og Grækenland ca. 3000 f.Kr. gennemgik både former og dekorationer en markant udvikling, hvor også brændingsteknikkerne blev mere avancerede.
I Danmark findes de tidligste keramikfund fra bondestenalderen omkring 4.000 f.Kr. Lerkar blev dengang både brugt til madlavning og opbevaring, og fra middelalderen begyndte produktionen af keramik at blive mere specialiseret.
Den danske håndværkstradition for kunstnerisk keramik fik sit gennembrud i 1800-tallet. Som følge af industrialiseringen begyndte der at opstå keramiske værksteder og fabrikker rundt omkring i landet, og med denne professionalisering fulgte et øget fokus på både dekorative motiver og teknisk innovation.
Motiver og teknik
Den danske keramiktradition var i 1800-tallet særligt inspireret af naturen og af hverdagens former. Motiver som blade, blomster og dyrefigurer blev af keramikerne gengivet med stor sans for detaljen, og keramikken opretholdte generelt en stærk forbindelse mellem det kunstneriske og det funktionelle. I løbet af 1900-tallet opstod der et væld af forskellige glasurtyper, herunder den matte stentøjsglasur og farverige glasurer, som gav keramikken nye visuelle kvaliteter. Som det også gør sig gældende med traditionen for kunstkeramik, omfatter vores tids keramiktradition utallige typer udtryk, formgivning, farvetoner og teksturer.
Ikoner i den danske keramiktradition
Adskillige keramikere og designere har særligt i det 20. århundrede været med til udvikle keramikken både som brugsting og som kunstform. Michael Andersens keramiske virksomhed på Bornholm satte i løbet af århundredets første par årtier en høj standard for både kvalitet og stilren æstetik. I 1940’erne og 1950’erne, hvor Lillemor Clement arbejdede for den ikoniske keramikvirksomhed Kähler, opnåede hun bred popularitet med bløde keramiske former og flerfarvet glasur. Clements’ samarbejdspartner fra enkelte projekter, Inger Folmer Larsen, bidrog årtier senere til modernisering og funktionalitet i keramisk design, og samtidig slog Bjørn Wiinblad igennem med de platter, vaser, skulpturer og figurer, som fortsat nemt lader sig genkende for mange danskere den dag i dag.
Kunsthåndværk som samleobjekter
Kunstporcelæn og keramik kan ligesom brugsporcelæn, glas og klassiske og moderne værker inden for belysning udgøre samleobjekter både herhjemme og i udlandet. De mest sjældne eller eftertragtede stykker keramik og kunstporcelæn er ofte værdsat både for deres æstetik, deres funktionalitet og deres investeringsværdi. De skaber glæde over mange generationer; de fortæller om skiftende tiders tilgang til den håndværksmæssige tradition; og de hjælper os med at huske de kunsthåndværkere, som på hver deres måde har været med til at forme designsiden af den danske kulturarv.
Kontakt Harsted Antik i forretningen, på telefon eller på mail – så hjælper vi dig med at finde netop dét stykke kunsthåndværk, som bedst vil kunne føje skønhed og historie til dit hjem.